Week 21 tot 25 oktober : stapelen, 2 kippen op school, takken en stokken, meten, ...

Rey bracht een meter mee.

Een plooimeter.

Hij mocht met Pappie meehelpen meten

want ze gaan de ramen vernieuwen.




We meten niet alleen de ramen.

De tafel, de poppenhoek, een kast, stoelen.

En welke meters bestaan er nog allemaal ?

Mories had zelfs een kilometer.😀









Latten zijn kleiner.

Je hebt er meer nodig dan 1 lange rolmeter.



We hielden een evacuatieoefening en bereidden de kinderen voor
door al eens bij de slang te staan.
Iedereen moet helpen om de slang op tijd naar buiten te brengen
naar een veilige plaats.




Hoe lang is de slang eigenlijk ?
En de andere slangen in de klas ?





Wie is groter/kleiner dan...
De pop is kleiner dan mij.
Gelukkig toch iemand die de kleinste is.😉



Nina wilde weten hoe groot haar giraf was.
Hij is kleiner dan de bel.
Hij is nog kleiner dan de tekening in het boek.
Hoe groot is de giraf in het echt ?




We verzinnen een tekst bij dit prentenboek zonder woorden.
Groot en klein worden relatief.
Ver-dicht, hoog-laag.

Wie kan dozen en potjes stapelen ?
We vergelijken wie het hoogst kan bouwen.










We willen een toren bouwen 
om te kijken wie hoger dan zichzelf kon bouwen.
Dat moet dan op de grond gebouwd worden.
Samen overleggen welke blok best 
aan de basis ligt van een stevige toren.





Maten vergelijken.



Juf Kaoutar helpt mee bouwen.
Grootste blok onderaan en telkens kleiner er bovenop.





Omgooien is het leukste aan bouwen.
Maar niet als een ander het bij jou doet...😏


Cijfers linken aan hoeveelheden en groottes.



Dopjes stapelen is een rustig klusje
of ze vallen direct weer uiteen.
Samen aan iets bouwen is moeilijker dan
het omgooien van een anders werkje.😉








Stenen stapelen is nog meer zoeken naar evenwicht.
Nabouwen volgens voorbeeld.




Verschillende groottes ervaren 
door ze ook eens naast elkaar te leggen, in elkaar te stoppen.





Stapelen met blokken van gelijke grootte is nog moeilijker 
want ze vallen sneller om.
Bouwen met duplo is makkelijker 
omdat ze in elkaar klikken.












Wat gebeurt er als je de plooimeter niet rustig plooit ?
Dan wordt die plots korter.😏

Rosie wilde eens potloden slijpen zoals thuis.
De potloodpunt wordt scherp en soms prikt die zoals de cactus.
Het potlood wordt alsmaar korter als je blijft slijpen...






Fabe wilde eens met krijt tekenen.
Normaal gebruiken we dit dik krijt alleen buiten.
Maar op het krijtbord op de deur lukt dit ook.
Het krijt wordt ook steeds korter
zeker als je het bord vol kleurt.😁









Welke letters kunnen we herkennen ?
Wie kan zijn naam al herkennen ?
Toen de juf onze naam in stukjes zei
konden alle kleuters van K1 
ze aan elkaar 'plakken' en herkennen.👏


Wie kan deze cijfers herkennen ?




We gingen naar de kippen
om ze te leren kennen.


Het stro is al goed gebruikt.😉

We vonden al een ei.



We liepen eens de lengte af van hun domein.
De papa van Luiz maakte de omheining op klusdag.





We namen het ei mee om het naar de koelkast te brengen...


...maar helaas heeft het de koelkast niet gehaald.


We hoorden de volgende dag dat de kippen ontsnapt waren.
We verzonnen de reden...

















De volgende dag waren ze weer terug in hun hokje.
Wat waren we blij !
We gingen kijken wat de reden zou kunnen zijn
waarom ze telkens uit hun domein verdwijnen.

Oei, een grote opening onder hun poort.
Misschien kruipen ze daar wel onder ?
We leggen er een boomstam voor.





Misschien willen ze niet in hokje 
omdat ze nog geen stok hebben om op te slapen ?
Welke tak in het bos is lang genoeg ?
We meten de breedte van het kippenhok.
Welke meter is te kort, te lang, lang genoeg ?
Welk cijfertje moeten we onthouden ?







We geven ze vers water.
Nu lopen ze misschien niet meer weg ?


Luiz en Noah brachten takken mee van uit hun tuin.
Adriaan bracht een kapotte steel van een spade mee.



Zagen met verschillende zagen.
Wie kan het volhouden tot het doorgezaagd is ?













We bleven zagen 
tot we een geschikte stok hadden op maat van het kippenhok.




 Joepie, eindelijk !










Waar komen takken vandaan ?

Welke kunnen we gebruiken om mee te spelen 

en welke moeten we laten hangen ?

Welke boom is geschikt om in te klimmen ?

Wie is behendig als de aap van Rey ?
















Het apenparcours is ook van hout.



Welke dieren wonen in het bos ?















Yasmine bracht een prinses mee.

Ze zong in een andere taal.

Wie woont in het sprookjesbos ?












Hoe snel kunnen kastanjes rollen van de glijbaan ?
En wie kan de kastanjes ontwijken als je met je fiets langs komt ?











Reacties

Populaire posts van deze blog

Project huizen.

"Coco kan het !" en vogels in de winter. De eerste sneeuw en ouders die eens een vliegje mochten zijn...