Week 21 tot 25 oktober : stapelen, 2 kippen op school, takken en stokken, meten, ...
Rey bracht een meter mee.
Een plooimeter.
Hij mocht met Pappie meehelpen meten
want ze gaan de ramen vernieuwen.
We meten niet alleen de ramen.
De tafel, de poppenhoek, een kast, stoelen.
En welke meters bestaan er nog allemaal ?
Mories had zelfs een kilometer.😀
Latten zijn kleiner.
Je hebt er meer nodig dan 1 lange rolmeter.
We hielden een evacuatieoefening en bereidden de kinderen voor
door al eens bij de slang te staan.
Iedereen moet helpen om de slang op tijd naar buiten te brengen
naar een veilige plaats.
Wie is groter/kleiner dan...
De pop is kleiner dan mij.
Gelukkig toch iemand die de kleinste is.😉
Nina wilde weten hoe groot haar giraf was.
Hij is kleiner dan de bel.
Hij is nog kleiner dan de tekening in het boek.
Hoe groot is de giraf in het echt ?
Groot en klein worden relatief.
Ver-dicht, hoog-laag.
We vergelijken wie het hoogst kan bouwen.
We willen een toren bouwen
om te kijken wie hoger dan zichzelf kon bouwen.
Dat moet dan op de grond gebouwd worden.
Samen overleggen welke blok best
Maar niet als een ander het bij jou doet...😏
Cijfers linken aan hoeveelheden en groottes.
Dopjes stapelen is een rustig klusje
Dopjes stapelen is een rustig klusje
of ze vallen direct weer uiteen.
Samen aan iets bouwen is moeilijker dan
het omgooien van een anders werkje.😉
Nabouwen volgens voorbeeld.
Verschillende groottes ervaren
door ze ook eens naast elkaar te leggen, in elkaar te stoppen.
Stapelen met blokken van gelijke grootte is nog moeilijker
want ze vallen sneller om.
Bouwen met duplo is makkelijker
omdat ze in elkaar klikken.
Dan wordt die plots korter.😏
De potloodpunt wordt scherp en soms prikt die zoals de cactus.
Het potlood wordt alsmaar korter als je blijft slijpen...
Normaal gebruiken we dit dik krijt alleen buiten.
Maar op het krijtbord op de deur lukt dit ook.
Het krijt wordt ook steeds korter
zeker als je het bord vol kleurt.😁
Welke letters kunnen we herkennen ?
Wie kan zijn naam al herkennen ?
Toen de juf onze naam in stukjes zei
konden alle kleuters van K1
ze aan elkaar 'plakken' en herkennen.👏
We gingen naar de kippen
om ze te leren kennen.
De papa van Luiz maakte de omheining op klusdag.
We namen het ei mee om het naar de koelkast te brengen...
...maar helaas heeft het de koelkast niet gehaald.
...maar helaas heeft het de koelkast niet gehaald.
We verzonnen de reden...
Wat waren we blij !
We gingen kijken wat de reden zou kunnen zijn
waarom ze telkens uit hun domein verdwijnen.
Oei, een grote opening onder hun poort.
Misschien kruipen ze daar wel onder ?
Misschien willen ze niet in hokje
omdat ze nog geen stok hebben om op te slapen ?
Welke tak in het bos is lang genoeg ?
We meten de breedte van het kippenhok.
Welke meter is te kort, te lang, lang genoeg ?
Welk cijfertje moeten we onthouden ?
Nu lopen ze misschien niet meer weg ?
Luiz en Noah brachten takken mee van uit hun tuin.
Luiz en Noah brachten takken mee van uit hun tuin.
Adriaan bracht een kapotte steel van een spade mee.
Zagen met verschillende zagen.
Wie kan het volhouden tot het doorgezaagd is ?
tot we een geschikte stok hadden op maat van het kippenhok.
Waar komen takken vandaan ?
Welke kunnen we gebruiken om mee te spelen
en welke moeten we laten hangen ?
Welke boom is geschikt om in te klimmen ?
Wie is behendig als de aap van Rey ?
Het apenparcours is ook van hout.
Welke dieren wonen in het bos ?
Yasmine bracht een prinses mee.
Ze zong in een andere taal.
Wie woont in het sprookjesbos ?
Hoe snel kunnen kastanjes rollen van de glijbaan ?
En wie kan de kastanjes ontwijken als je met je fiets langs komt ?
Reacties
Een reactie posten