week 22 tot 25 april : De GROENE EED kriebelt.

Het kriebelde al een hele tijd 

om eindelijk in de hele tuin te kunnen spelen.

We moesten lang wachten om de tuin rust te gunnen

maar na de paasvakantie was het uiteindelijk zover !

De tuin werd omgetoverd tot een heerlijke groene oase.

Een feestelijke opening werd met een Groene Eed bestempeld.

Dank aan alle ouders die op de plant- en klusdagen 

meehielpen om onze droom waar te maken !









We gooiden elk een bloembommetje in de tuin.




Waar staat de Groene Eed voor ?

















De afspraken voor de verschillende speelzones
worden in het volgende Kinderparlement vastgelegd.
Nu ontdekken we eerst het heerlijke groen.

Ook in onze bloembakken begon wat meer groen te verschijnen.


De zaailingen binnen waren nog niet extreem veel gegroeid.
We ontdekten dat ze meer zonlicht nodig hebben.
De gordijnen belemmerden dat in de vakantie.


Het tekort aan water kon ook een oorzaak zijn.


Project groen van voor de vakantie
kon nog wat uitgebeeld worden in de zaal.
Een tuintje van kunstgras voelt anders aan
dan levend gras.
Je hoeft het ook geen water te geven
en blijft groen.





Op sommige plaatsen viel dan weer teveel water...
We troffen onze laarzen aan vol met water.💦
We konden onze laarzen die dag
dus niet aan om buiten te spelen op het natte gras.

Wat doen we dan om ze weer droog te krijgen ?

Ons grasmannetje had plots lang haar.
Hoe kan dat ?
We geven hem een knipbeurt.


 


Buiten werd het gras gemaaid.
We vonden stukken gedroogd gras.
Dat heet hooi.
We knippen lange stukken gras
en laten het drogen.









Nina vond 'bloemetjes'.
Dit is graszaad.
De basis van ons grasmannetje.
Zo begint de kringloop van het gras.



Wat kriebelt daar in het gras ?
We vinden allerlei kriebeldiertjes in onze tuin 
en brengen die mee naar de klas.
Wat heb je gevonden en waar ?











We volgen hun bewegingen op de voet
in het terrarium.
We voorzien de diertjes van groen en aarde.
De paardenmug liet het voor bekeken en vluchtte weg.😉









Wat is het nut van een vergrootglas alweer ?





Welke diertjes bestaan er nog meer ?



Wie kan dezelfde diertjes vinden ?





Wie bracht welk diertje mee ?
We tellen hoeveel.



Welke kennen we al bij naam ?
Welke hebben we nog niet gevonden ?


Mories had een insektenhotel gemaakt.
Hij gaf uitleg hoe hij tewerk is gegaan.
Waarvoor dient een insektenhotel ?
En wat is het verschil met een bijenkast
die Adriaan en Noah gezien hebben in de Warande ?




Op zoek naar diertjes in en rond het insektenhotel in onze voortuin.
Omcirkel elk dier dat je gevonden hebt.
Samen overleggen welk dier het is
en of ze effectief allemaal gevonden zijn.😉







Wie ontdekte het fopje tussen de diertjes ?😉



Fabe bracht een 'alsof-zaag' mee. 
Wat kan je daar mee doen ?
We herinnerden ons aan de boomverzorgers in de herfst.
En toen we een stok zaagden voor in het kippenhok.
Wij deden nu dus ook alsof.
Het versje over de zaag werd herhaald.
Zo oefenden we de klank 'zzzz'.







We vonden een wesp in de klas ?
Hoe komt die naar binnen ?
We vingen hem in een doorzichtig potje
en brachten die naar de eendjesklas
die specifiek over bijen en wespen leren.



Zij vroegen naar de specifieke benaming 
van het prikkertje in de poep van de bijen.
We wisten het antwoord ook niet
maar kwamen het dan later van hen te weten.
Een angel.
We leerden ook andere lichaamsdelen kennen.


Wij gingen op onze beurt ook een vraag stellen.


Adriaan en Noah lazen hun tekst aan hen voor.
Zo leerden we van en aan elkaar.
Dat heet kruisbestuiving.😉



Er zijn zo veel verschillende diertjes.
We pikken er even 1 uit.
Van rups tot vlinder.
Ruspje Nooitgenoeg.
We zagen zelfs een vlinder vliegen terwijl we buiten zaten.
Die was vliegensvlug weggevlogen.
Na het interactief voorlezen
konden we het verhaal naspelen aan de verteltafel.





De kringloop van de vlinder.


Op de afleesfries volgen we wat de rups at.
Kan je tellen hoeveel van welke soort ?






Spel met kleurendobbelsteen.
Wie heeft het snelst alle kleuren in zijn rups ?


Rupsen rijgen volgens een patroon.







Bolletjes of worstjes rollen.
Wormen van verschillende lengtes.
Rupsen volgens aangegeven aantal.











Hoe voelt het om in een cocon te zitten ?
Je kan je rollen op je zij.







En het bevrijdend gevoel als je uit de cocon komt
voelt als herboren worden.😉
Zoals de vlinder.
Eindelijk vrij !


De CO2meter verwittigt ons ook 
om tijdig frisse lucht binnen te laten.

We beloven de diertjes volgend week 
weer vrij te laten in de natuur.💚

Aan de vertelmuur oefenen we specifieke woordenschat.




We zongen mee met het lied ahv een afleesfries.
De dirigent duidt aan waar we zijn in de partituur.👍

1

2

3


Gust bracht een zoekkaart mee over bodemdieren.
Welke zijn dit en waarom heten die zo ?

We gingen eens kijken wat bodem betekent.
We vonden er inderdaad dieren van op de poster.
Op de bodem van onze tuin.
De aarde, de grond, het gras.




Schilderen met aarde lukt niet.
Hoe kunnen we modder maken ?
We schilderen de bodem van onze dierenposter.





Modder wordt weer aarde als het opdroogt.
Dat merken we ook in de tuin.


Elk diertje wil iemand anders zijn in dit boek.
Welk diertje zou jij willen zijn ?





Yasmine plukte een boterbloem.
We zochten naar bloemen in de tuin die we mogen plukken.


Paardenbloemen,
madeliefjes en boterbloemen bij de vleet.









Wat zal er groeien uit deze zaadjes ?💛
























Deze week waren wij ook de Groene Ridders van dienst.
Manon bracht een heleboel lege batterijen mee.
De zak scheurde toen we wilden voelen hoe zwaar die woog.
We herinnerden ons aan het onderzoekje
wat er van lege batterijen wordt gemaakt.



We sorteren per soort.
Zo hoeven we niet met elke vuilbak heen en weer te lopen.













Samen bouwen aan een schonere en groenere omgeving.
Samen genieten met respect voor mens, dier en natuur.
Dat is onze Groene Eed.





















Reacties

Populaire posts van deze blog

Project huizen.

"Coco kan het !" en vogels in de winter. De eerste sneeuw en ouders die eens een vliegje mochten zijn...